Sani Bonani - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Kayla Zegers - WaarBenJij.nu Sani Bonani - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Kayla Zegers - WaarBenJij.nu

Sani Bonani

Door: Kayla

Blijf op de hoogte en volg Kayla

16 Oktober 2015 | Swaziland, Manzini

Unjani (hoe gaat het)?
Ik begin steeds beter SiSwati te spreken. De taal is zo prachtig en de Swazi people waarderen het heel erg als je wat woorden kan spreken. Ze moeten lachen als je SiSwati spreekt. Dit is niet uitlachen maar juist lachen van blijheid. Tuurlijk zijn er ook vervelende ervaringen met de Swazi people. We zijn niet door iedereen welkom, vanwege de geschiedenis. Gelukkig voel ik me nog steeds welkom en veilig.

Werkdagen van 8:00-21:00 zijn normaal, dus ik doe daar ook aan mee. Wel erg zwaar en heftig. Ik slaap hier echt heel vroeg (22’00). Ik geniet van mijn werk en mag echt vette dingen doen. Deze vrijdag zijn we voor de eerste keer met alle social workers volunteers op een street night geweest. We vertrokken om 18:00 naar verschillende plekken in Manzini waar straatkinderen zich verschuilen. Helaas hebben we geen straatkinderen gevonden deze keer. We gaan 2 keer per maand dus hopen dat we de volgende keer wel kinderen kunnen helpen.

Het observeren op de Enjabulweni School (primair school) gaat mij goed af. Ik heb nu vier keer geobserveerd en het gedeeld met de lerares. De lerares was eerst wat terug getrokken en dacht dat ik naar de klas kwam kijken naar wat zij fout deed. Nadat ik mijn eerste observaties aan haar had gegeven begreep ze wat ik kwam doen. De kinderen hier slaan en schoppen elkaar veel. De lerares noemde dit de negatieve manier van aandacht vragen. Het is verschrikkelijk om te zien hoe pijn ze elkaar soms doen. Deze week kwam ik voor de laatste keer in deze groep observeren. Vorige week had ik al mijn observaties al aan de lerares gegeven en nu had ze al daadwerkelijk iets met mijn observaties gedaan. Ze had het slaan en schoppen van elkaar en het respect tonen naar elkaar, besproken in de klas. Ik zag een hele andere groep kinderen afgelopen week. Dit is precies wat ik wilde bereiken! Volgende week mag ik beginnen in groep 4.

Verder heb ik het druk met op kantoor werken. Case studies, dossiers, meetings en het gezellig hebben met alle mensen op kantoor. Ze hebben altijd tijd voor een praatje. In ons onderzoek voor school zit trouwens heel veel vooruitgang eindelijk:):) De onder directeur heeft vandaag toegestemd en hij was er zeer tevreden over. Het onderzoek gaat over de samenwerking.

Vorig weekend zijn we naar de Mantenga falls en het cultural village geweest. We hebben gezwommen (waar krokodillen gevaar was) voor de waterval en heerlijk genoten van de afkoeling. Daarna zijn we het cultural village gaan bezoeken. Dit was een cultureel dorp van de Swazi people. Door het dorp kregen we een rondleiding en ook nog een optreden. Dit optreden bestond uit typische Swazilandse dansjes. Het was echt heel erg grappig.

Melanie en ik willen graag onze reis helemaal uitstippelen maar we weten niet meer waar we de tijd vandaan moeten halen. Door de hoeveelheid werk en soms stress hebben we wel beiden een abonnement op de sportschool genomen. Jaa… we zijn goed bezig hier! Onze reis gaat beginnen op 13 december tot 12 januari. We hebben al 3 dingen geboekt: een vlucht van Durban naar Kaapstad, het hostel in Durban met kerst en het hostel in Kaapstad met oud en nieuw.

Bye bye and lots of love,
Kayla

p.s. Mijn adres in Swaziland is: t.n.v. Kayla Zegers
Manzini Youth Care,
P.O. Box 3700
Manzini M200
Swaziland

  • 17 Oktober 2015 - 01:29

    Elly Bremer:

    Als ik je verslagen lees voel ik mij supertrots voor wat jij daar allemaal doet. Wat een mooi mens ben je toch.
    Bij Sparta zijn we druk met oefeningen aanleren en 7 november trouwt Twan, mijn oudste zoon. Rond 20 januari hoopt hij vader te worden en ik natuurlijk oma. Gek he, een turnjuf die oma is. Ik blijf je volgen en kijk al weer uit naar jouw volgende verslag. Maak een checklist en doe er wat mee. Je bent nu daar en wie weet... wat het je brengt. Tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kayla

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 5526

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 12 Januari 2016

Manzini Youth Care

Landen bezocht: